Barrierefri i Lübeck

Det er ikke helt nemt at finde informationer om barrierefrihed på turistinformationernes hjemmesider, men jeg er stædig og bliver ved til jeg finder noget, som muligvis kan bruges. I denne artikel fokuserer jeg på Lübeck, som jeg har besøgt flere gange, og skal til igen her i marts 2024, hvor jeg denne gang vil have øje for steder, som er velegnede til gangbesværede, som jeg er. Det er svært for mig at vurdere om stederne er brugbare overfor kørestolsbrugere eller dem som bruger rollator, da jeg ‘kun’ (hvis man må sige sådan) bruger stok. Jeg opfordrer til hjælp til selvhjælp, fordi det er umuligt for mig at råde og vejlede alle, jeg kan kun tale ud fra mine udfordringer.

På Visit Lübecks hjemmeside lykkedes det mig at finde frem til siden som de kalder for ‘Lübeck Barrierefrei’ som er den tyske side, men da nok ikke alle kan tysk så linker jeg også til den engelske side. Der er tips til seværdigheder med videre.

Visit Lübecks hjemmeside: tyskengelsk
Lübeck Barrierefrei: tyskengelsk
Seværdigheder: tyskengelsk
Rundtur: tyskengelsk
Praktiske informationer – herunder offentlige toiletter: tyskengelsk
Bus/tog mv.: tyskengelsk
Wheelmap
Anden inspiration herunder download af brochurer og bykort: tyskengelsk

Barrierefri byvandring
Inspiration til barrierefri byvandring, ruten på kortet er – efter mine udfordringer – brugbar 100 procent, men alt afhængig af om man er kørestolsbruger eller bruger af rollator, så vil jeg sige at ruten er et sted mellem 90-95 procent barrierefri, måske mere, måske mindre, da det er svært for mig – som blot går med stok – at vurdere om en kørestolsbruger vil kunne køre overalt, da særligt vejene op fra floden Trave er stigende, ikke voldsomt, men nogle steder skal der bruges lidt muskelkraft… den vej der er mindst stigende er Beckergrube og Dankwartsgrube. Langs de fleste gader er der masser af siddemuligheder, og foran mange huse er der en bænk – jeg er endnu blevet smidt væk eller fået skæld ud for lige at ‘låne’ bænken til en lille pause. Mit ruteforslag er markeret med grønt på kortet. (Klik på kortet for at få et større kort).

ps. kortet er et foto af et bykort, som jeg købte i Lübeck… kan købes på Turistinformationen – som er beliggende ved Holstentor. Prisen er cirka 3 Euro, men det er et rigtig godt kort, da der er markeret caféer, spisesteder, seværdige steder samt de mange små gader, som i Lübeck kaldes Gänge, der fører ind i små hyggelige gårde, som kaldes for Höfe… desværre er de fleste lukket for offentligheden… hvilket er forståeligt, da det ikke er museumshuse, men steder, hvor folk bor og lever. Nogle af gårdene er åbne for offentligheden, mens andre har gitterlåger for indgangen… her kan man lige få et blik ind i historien. Da det var her i gårdene, mange håndværkere tidligere havde deres små værksteder og boliger…

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.