Parkering i Lübeck

Jeg har netop været en tur i Lübeck, som en del af min rundrejse i Tyskland, Tour de Deutschland. Som noget nyt var jeg ikke med toget, som jeg ellers plejer, men havde taget bilen, hvilket skyldes flere ting, herunder arbejde på jernbanenettet i det nordlige Tyskland, som gjorde det væsentligt mere besværligt at komme til Lübeck end det plejer. Derfor havde jeg brug for at have et sted at parkere min bil, mens jeg var i Lübeck.

Jeg kunne godt have valgt at holde ved hotellet, men de ville have 18 Euro pr. døgn, hvilket svarer til cirka 130 danske kroner… det er mange penge for at få lov til at parkere på en offentlig parkeringsplads.

Derfor havde jeg før turen brugt tid på at undersøge priserne for at parkere på andre parkeringspladser i nærheden af hotellet, som lå på Willy-Brandt-Allee, ved Holstentor. Det viste sig at være en rigtig god ide at bruge den tid på at undersøge dette, for der var store forskelle på parkeringspriserne. Jeg benyttede blandt andet Google Maps samt hjemmesiden Parken in Lübeck (klik for at komme til hjemmeside), her kan man både se hvilke parkeringspladser/parkeringshuse der har åbent, hvor mange pladser der er ledige samt hvad det koster.

Hvis jeg havde valgt parkeringspladsen ved hotellet, ParkInn, som er en offentlig parkeringsplads (Parkplatz Zentrum), tja… så var prisen altså 18 Euro i døgnet. Men i stedet valgte jeg at køre de få hundrede meter længere ned ad Willy-Brandt-Allee til den anden offentlige parkeringsplads (Parkplatz MUK), som er lige overfor Musik- og Kongreshuset MUK, så var prisen blot 6 Euro pr. døgn. Det er en stor plads, og der var masser af ledige pladser.

Fra pladsen er det nemt at komme ind til Altstadt, enten går man ned til Holstentor (cirka 500-600 meter) og derfra over broen og direkte ad Holstentorstraße til Breite Straße, eller man går via stien mellem MUK og Hotel Radisson Blu, langs Trave forbi Teaterskibet til broen MUK-Brücke og den vej til Altstadt.

Lidt om pladsen:
Man skal kun betale for parkering i perioden mellem klokken 10.00 og 18.00 – mandag til lørdag, søndag gratis. Desuden er det gratis at parkere på pladsen fra klokken 18.01 til 9.59 næste morgen, uden brug af parkeringsskive. Der er flere af de blå parkeringsautomater (som vist på billedet). Nogle af dem kan modtage betaling med kort, men ellers så er det bedst at have mønter med, automaten godtager mønter som 10 cent, 20 cent, 50 cent, 1 euro og 2 euro.

5 minutters parkering koster 10 cent
1 time koster 1,20 Euro
Dagsbillet (24 timer) koster 6 Euro
Hvis man eksempelvis køber sin parkeringsbillet klokken 08.13 så gælder billetten helt til dagen efter klokken 10.07.

Der er blot den ulempe, når man som jeg var i Lübeck fra mandag eftermiddag til fredag morgen, nemlig den at jeg ikke kunne købe en parkeringsbillet til hele perioden, men skulle ned hver morgen og købe en ny billet i automaten.

Hvis man kommer som endagsturist, så kan man også vælge at parkere i et af parkeringshusene inde i Altstadt, men lige pt. er store dele af vejene en stor byggeplads, da man er ved at renovere ledningsnettet, vandforsyning med videre, derfor er flere parkeringshuse i Altstadt lukkede samt veje er spærret.

Hvis man skal være i Lübeck i flere dage, så er der også parkeringshuse, men her er det vigtigt lige at tjekke, hvad priserne er… for der kan være mange penge at spare. I parkeringshuset ved Marienkirche, Altstadt, koster det 15 Euro i døgnet. Men hvis man vælger at holde i et parkeringshus lidt udenfor Altstadt, så kan man parkere i Parkhaus Holstentor – Possehlstraße 1 – 23554 Lübeck, her koster det kun 7,50 Euro i døgnet… og så er det tilladt at holde der i optil 4 uger uger. Parkeringshuset er handicapvenligt med særlige handicappladser samt elevator, dog er de almindelige parkeringsbåse temmeligt smalle. Betalingsautomaten er ved indgangen til parkeringshuset, og her er det vigtigt at sige, at man skal betale inden man går op til sin bil. Betalingsautomaten tager mod sedler op til 20 Euro.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.