VW-bobler i Baunatal

Man kan nærmest ikke undgå at se de ’ægte’ VW-bobler i gadebilledet, når man bevæger sig rundt i Baunatal, en forstad til Kassel, og det er der en god grund til. For det første så er der en VW-fabrik i netop Baunatal, og så er omkring 100 miniudgaver af de VW-bobler, som jeg kender fra min barndom i 1970erne. Den lille runde folkevogn, som på tysk kaldes en VW-Käfer, var så godt som allemandseje, det var den mest solgte bil i hele verden.

Mini-boblerne er for længst blevet et vartegn for Baunatal, og ideen til dem opstod i forbindelse med VW-fabrikken i Baunatals 50 års jubilæum, og mange af byens virksomheder, foreninger og forbund benytter dem som ’reklamesøjler’, ja selv udenfor politistationen står en af mini-boblerne, som er halv størrelse i forhold til den originale.

Jeg så dem første gang under mit besøg i 2010, og derfor var jeg lidt spændt på om der måske stadig var nogen tilbage, da jeg kom til Baunatal på mit roadtrip i juni. Der var en grund til, at jeg skulle til Baunatal, det var nu ikke for at se mini-boblerne, men for at bo på hotel der, som fungerede som base, stop to. Men jeg var knapt kommet indenfor bygrænsen før jeg så den første mini-boble… så jo de eksisterede endnu.

Billederne i artiklen er både fra 2010 og 2023.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.